Η μετεγκατάσταση της Εθνικής Βιβλιοθήκης από την οδό Πανεπιστημίου στο «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος», στην Καλλιθέα, θα ξεκινήσει από τον Οκτώβριο, ανακοίνωσε σήμερα στη Βουλή ο υφυπουργός Παιδείας Θ. Πελεγρίνης, απαντώντας στην επίκαιρη ερώτηση της Βουλευτού Χρυσούλας Κατσαβριά-Σιωροπούλου, ενώ σημείωσε τα εξής:
ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ: Επρόκειτο να αρχίσει από τον Ιούνιο που πέρασε, αλλά λόγω καθυστέρησης που υπήρξε από την πλευρά του Ιδρύματος του Διοικητικού Συμβουλίου, θα αρχίσει από τον Οκτώβριο.
ΕΓΚΑΤΑΛΗΨΗ: Η Εθνική Βιβλιοθήκη η οποία οφείλει να διαδραματίζει έναν εθνικό κυρίαρχο ρόλο στην κοινωνία μας, εδώ και αρκετά χρόνια έχει περιέλθει σε μία κατάσταση εγκατάλειψης, έτσι που να μην υπάρχει η συνεργασία που θα έπρεπε να υπάρχει με άλλες εθνικές βιβλιοθήκες άλλων χωρών, αλλά και να μην εκπληρώνει στοιχειωδώς τις υποχρεώσεις της.
ΔΥΟ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΕΥΡΩ: Μόλις φέτος μπορέσαμε να δώσουμε στην Εθνική Βιβλιοθήκη –και αυτό αναγνωρίζεται και από το Διευθύνοντα Σύμβουλο και από τον Πρόεδρο- δύο εκατομμύρια ευρώ, ώστε να μπορούν να διαχειριστούν τις τρέχουσες υποθέσεις. Η φράση που χρησιμοποίησαν είναι «Σας είμαστε ευγνώμονες», διότι σε μία τελείως νεκρή εποχή εδώ και χρόνια κατορθώσαμε να ενισχύσουμε το έργο της.
ΥΠΟΣΤΕΛΕΧΩΣΗ: Πράγματι υπάρχει υποστελέχωση, αλλά κατορθώσαμε να επισπεύσουμε τις διαδικασίες και τριάντα εννέα επιστήμονες να διοριστούν και να ενταχθούν στο προσωπικό της Εθνικής Βιβλιοθήκης.
ΜΕΤΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ: Όπως σωστά είπατε, εγκρίθηκαν 8 εκατομμύρια ευρώ για τη μετεγκατάσταση της Βιβλιοθήκης από την Πανεπιστημίου στην Καλλιθέα στο «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος». Πέρα, όμως, απ’ αυτά τα χρήματα, από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο οι ανάγκες που υπάρχουν θα καλυφθούν με το ποσό του 1.600.000 ευρώ.
ΣΕ ΠΛΗΡΗ ΑΤΑΞΙΑ ΟΙ ΑΛΛΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ: Πέρα από τις δημόσιες βιβλιοθήκες υπάρχουν οι δημοτικές βιβλιοθήκες, υπάρχουν οι ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες που εντάσσονται στα πανεπιστήμια, και υπάρχουν και οι σχολικές βιβλιοθήκες. Μέχρι τώρα αυτές οι διαφόρων κατηγοριών βιβλιοθήκες βρισκόταν σε μια πλήρη αταξία.
ΔΑΠΑΝΗΘΗΚΑΝ ΔΙΣΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ: Στα τέλη της δεκαετίας του ’90 δαπανήθηκαν δισεκατομμύρια για να οργανωθούν οι σχολικές βιβλιοθήκες, που εκ των προτέρων ήταν βέβαιο ότι θα αποτύχουν, διότι ούτε προσωπικό υπήρχε, έγιναν κάποιες συμβάσεις για έξι μήνες, αλλά έληξαν οι συμβάσεις και έπρεπε να αποσπούν εκπαιδευτικούς να κάνουν τη δουλειά αυτή. Όταν αποφασίστηκε ότι το σχολείο θα λειτουργεί έως το μεσημέρι, αυτό σήμαινε ότι από το μεσημέρι και μετά έπρεπε να κλείνουν αυτές οι σχολικές βιβλιοθήκες. Τα παιδιά πότε θα πήγαιναν στις βιβλιοθήκες; Θα εγκατέλειπαν τα μαθήματά τους για να πηγαίνουν; Ανάλογη ανοργανωσιά –επιτρέψτε μου τον αδόκιμο όρο- υπήρχε και για τις δημοτικές βιβλιοθήκες και για τις ακαδημαϊκές.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ: Αυτό το οποίο θέλουμε είναι να οργανωθεί ένα πολύ καλό δίκτυο των δημοσίων βιβλιοθηκών με άξονα την Εθνική Βιβλιοθήκη. Η Εθνική Βιβλιοθήκη δεν θα βρίσκεται πάνω από τις δημόσιες, θα είναι ο άξονας γύρω από τον οποίο θα κινούνται.
ΨΗΦΙΑΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ: Προς τούτο ήδη έχουν προχωρήσει –και πρόκειται να γίνει η ένταξη και η χρηματοδότηση τον προσεχή Σεπτέμβριο- δύο μεγάλα έργα. Το ένα θα αφορά στην ψηφιακή βιβλιοθήκη, δηλαδή θα ψηφιοποιηθούν τα κείμενα. Και το δεύτερο θα αφορά στην ενιαία καταλογογράφηση, δηλαδή κάποιος ο οποίος βρίσκεται στη βιβλιοθήκη της Χίου, για παράδειγμα, να μπορεί από εκεί να πληροφορηθεί πού βρίσκεται το βιβλίο το οποίο αναζητεί, για να του έρθει.
Θα υπάρχει δηλαδή όλο αυτό το δίκτυο, το οποίο θα λειτουργεί σαν μία τεράστια βιβλιοθήκη, να το πω έτσι απλά. Εάν επιτύχουμε αυτό, τότε μοιραία και οι ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες, για να μπορέσουν να δικαιολογήσουν την ύπαρξή τους, θα εναρμονιστούν προς αυτή τη λειτουργία, το ίδιο και οι δημοτικές κ.ο.κ.
Η ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ
Κύριε Υπουργέ, οι βιβλιοθήκες αποτελούν συστατικό κύτταρο της κοινωνίας, της ελευθερίας, της γνώσης και, επομένως, της δημοκρατίας. Η Εθνική Βιβλιοθήκη δε, είναι ο φύλακας της εθνικής μας μνήμης.
Τον Οκτώβριο του 2016, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, θα γίνει παράδοση στο ελληνικό Δημόσιο του Κέντρου Πολιτισμού «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος». Σ’ αυτές τις νέες υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις προορίζεται να εγκατασταθεί και να λειτουργήσει η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας. Αυτή η μετεγκατάσταση σηματοδοτεί μία νέα εποχή στην αναβάθμιση των υπηρεσιών της στους πολίτες, αλλά και στον καθοριστικό ρόλο που μπορεί να παίξει η Εθνική Βιβλιοθήκη στην ανάπτυξη ενός εθνικού δικτύου βιβλιοθηκών.
Με την κατασκευή και τον πλήρη εξοπλισμό των νέων εγκαταστάσεων στο Δέλτα Φαλήρου, της παρέχεται η δυνατότητα στο πλαίσιο του δημόσιου χαρακτήρα της να αναπτύξει τους σκοπούς της, να γίνει ο συντονιστής των βιβλιοθηκών της χώρας και να συνεισφέρει αποφασιστικά στην εκπαίδευση, τον πολιτισμό, την έρευνα και την καινοτομία. Παράλληλα, όμως, θέτει και ουσιαστικές υποχρεώσεις στην πολιτεία, απαραίτητες για τη βιωσιμότητα και την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία της.
Όπως έχει ανακοινωθεί, είναι ήδη εξασφαλισμένο το ποσό των 8 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο καλύπτει τις υποχρεώσεις της Εθνικής Βιβλιοθήκης για τις υπηρεσίες που θα της παρέχει το Κέντρο Πολιτισμού και που αφορούν κυρίως στην ολοκλήρωση των διαδικασιών μετεγκατάστασης και στη συντήρηση των εγκαταστάσεων του Κέντρου για το 2017.
Είναι αλήθεια ότι πολύ πριν την οικονομική κρίση και για πολλές δεκαετίες, ο ρόλος των βιβλιοθηκών είχε παραμεληθεί από την πολιτεία με την απαξίωση της προσφοράς και της σημασίας τους, με την υποστελέχωση, την υποχρηματοδότηση, την έλλειψη οράματος εθνικής πολιτικής και σχεδιασμού για τις βιβλιοθήκες.
Με δεδομένη τη μέχρι τώρα εγκατάλειψη και αδιαφορία της πολιτείας προς την Εθνική Βιβλιοθήκη, σας υποβάλλω, κύριε Υπουργέ, αυτήν την ερώτηση και αυτό γιατί δεν έχει ανακοινωθεί το πώς θα διασφαλιστεί το υπόλοιπο του προϋπολογισμού της Εθνικής Βιβλιοθήκης, το οποίο αφορά την κάλυψη των κύριων υπηρεσιών της ως Εθνικής Βιβλιοθήκης και οι οποίες στοχεύουν στην καταγραφή και διαφύλαξη της ελληνικής σκέψης και ιστορίας, καθώς επίσης και στη δυνατότητα πρόσβασης κάθε πολίτη σ’ αυτές.
Σας ερωτώ, λοιπόν, κύριε Υπουργέ –και παρακαλώ να με ενημερώσετε σχετικά- ποιες διαδικασίες έχουν γίνει από το Υπουργείο Παιδείας προς αυτήν την κατεύθυνση και σε ποιο σημείο βρίσκονται.