«Τα καίνε για να μην τα πληρώνουν». Επιδημικό φαινόμενο τείνουν να γίνουν οι εμπρησμοί πολυτελών σκαφών αναψυχής στην Ελλάδα, καθώς το τελευταίο εξάμηνο έχουν καταγραφεί τουλάχιστον 20 περιπτώσεις εκδήλωσης πυρκαγιάς σε σκάφη αναψυχής τεράστιας αξίας.
Το τελευταίο συμβάν που θορύβησε την ασφαλιστική αγορά του Λονδίνου έλαβε χώρα στις 27 Ιανουαρίου όταν έγιναν παρανάλωμα του πυρός…
επτά σκάφη που ελλιμενίζονταν στη μαρίνα Αλίμου, τα οποία ήταν ασφαλισμένα σε βρετανικές και άλλων συμφερόντων εταιρείες.
Ασφαλιστές σκαφών αναψυχής και εμπειρογνώμονες αποδίδουν τους εμπρησμούς των τελευταίων μηνών στην «άπνοια» που επικρατεί στην αγορά ενοικίασης σκαφών πολυτελείας και στην υπέρμετρη φορολόγηση του κλάδου, που ωθούν σε λύσεις απελπισίας τους ιδιοκτήτες τους.
Υποπτες υποθέσεις. «ΤΑ ΝΕΑ» απευθύνθηκαν σε ασφαλιστικές εταιρείες της Ελλάδας και του εξωτερικού, πράκτορες, επιχειρήσεις αντασφάλισης και σε εμπειρογνώμονες με πολυετή εμπειρία στα θαλάσσια ατυχήματα και υποθέσεις σκαφών πολυτελείας. Ολοι εξέφρασαν την ανησυχία τους για την αύξηση των ύποπτων υποθέσεων εκδήλωσης πυρκαγιάς ή ατυχημάτων σε σούπεργιοτ στον ευρύτερο μεσογειακό χώρο.
«Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι δεν υπάρχει τίποτα καινούργιο στην ασφαλιστική απάτη όταν οι καιροί είναι δύσκολοι. Αυτό είναι παγκόσμιο φαινόμενο, όχι μόνο ελληνικό», τονίζει στα «ΝΕΑ» ο Νικ Σμιθ, στέλεχος της συμβουλευτικής εταιρείας Charles Taylor με έδρα το Λονδίνο, εμπειρογνώμονας με 25ετή εμπειρία στον κλάδο ασφάλισης σκαφών αναψυχής.
Ο Σμιθ τονίζει πως κατά τη διάρκεια των τελευταίων έξι μηνών η Charles Taylor έχει εμπλακεί ή λάβει έμμεσα γνώση για περίπου 20 περιπτώσεις στα ελληνικά ύδατα που εμπειρικά θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην υποψία απάτης. «Αναμένουμε ότι οι αριθμοί θα αυξηθούν. Θα συμβεί νομοτελειακά.
Το κοκτέιλ των μέτρων λιτότητας, η αύξηση του αριθμού των φόρων, η συσσώρευση των φορολογικών επιβαρύνσεων και η νεκρή αγορά μεταχειρισμένων σκαφών, κυρίως στα μικρού κυβισμού σούπεργιοτ, δημιουργούν το μείγμα που απαιτείται για να ενθαρρυνθεί η εσκεμμένη βύθιση των σκαφών (scuttling)», δηλώνει χαρακτηριστικά.
Σε ερώτηση αν η εταιρεία του έχει εντοπίσει ύποπτες υποθέσεις και στον Πειραιά ο Σμιθ απάντησε καταφατικά. «Μερικές από τις περιπτώσεις είναι στην περιοχή του Πειραιά, κάτι αναμενόμενο, δεδομένων των μαρινών που βρίσκονται εκεί.
Καθώς πολλές από αυτές τις υποθέσεις είναι ακόμη υπό έρευνα δεν είμαστε σε θέση σε αυτό το στάδιο να παράσχουμε αναλυτικές πληροφορίες, στατιστικά ή να αναφερθούμε στα ποσά που εμπλέκονται», υπογράμμισε, προσθέτοντας πως η Charles Taylor συνεργάζεται πλήρως με τις ελληνικές Αρχές στις περιπτώσεις υποψίας απάτης, σχέση που λειτουργεί και αμφίδρομα.
Τι λέει το Λιμενικό. «ΤΑ ΝΕΑ» απευθύνθηκαν στο γραφείο Ασφαλείας του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά, στη Λιμενική Αστυνομία και στη Διεύθυνση Ασφαλείας του Λιμενικού που λειτουργεί στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη για τα συμβάντα εσκεμμένης βύθισης σκαφών, αλλά και για τις καταγραφές εμπρησμών σε γιοτ και σούπεργιοτ το τελευταίο έτος.
Ωστόσο, τα αρμόδια στελέχη δεν διέθεταν τα σχετικά στατιστικά στοιχεία και δη σε πανελλαδικό επίπεδο και αρκέσθηκαν να απαντήσουν μόνο για το συμβάν της 27ης Ιανουαρίου και τη φωτιά που εκδηλώθηκε στα σκάφη «Παρίτζο», «Misty», «Φελίσιτυ», «Olma», «Ομέρ Β», «Tζιόε» και «Caprice». Ανέφεραν πως η προανάκριση για αυτή την υπόθεση δεν έχει ολοκληρωθεί και πως όταν υπάρξει πόρισμα θα αποσταλεί στον εισαγγελέα. Δήλωσαν πάντως πως οι εμπρησμοί σκαφών δεν είναι τόσο συχνό φαινόμενο και δεν απασχολούν συχνά το Λιμενικό.
«Οπως είναι φυσιολογικό, η εκούσια βύθιση σκαφών απασχολεί τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις πολύ περισσότερο από τις λιμενικές Αρχές», δηλώνει για το θέμα έμπειρος ασφαλιστής, τονίζοντας πως σε πολλά από τα πρόσφατα περιστατικά οι αποζημιώσεις δεν καταβλήθηκαν αμέσως, καθώς έπρεπε να εξακριβωθούν τα αίτια της καταστροφής.
Πώς αντιδρούν οι ασφαλιστικές. Οπως τονίζει, η αντίδραση των ασφαλιστικών επιχειρήσεων στις περιπτώσεις απάτης διαφέρει ανάλογα με την εταιρεία και τη δικαιοδοσία της. «Η αντίδραση κυμαίνεται. Από μια επιστολή προς τον ασφαλισμένο που περιγράφει τα γεγονότα και τον καλεί να αποσύρει το αίτημά του για αποζημίωση μέχρι και σε ποινικές διώξεις», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Προσθέτει μάλιστα πως αν οι εμπρησμοί σκαφών αυξηθούν θα υπάρξει βραχυπρόθεσμα και επιβάρυνση του κόστους ασφάλισης.