Της Ευγενίας Τζώρτζη
Με μειώσεις στα ασφάλιστρα του αυτοκινήτου απαντούν οι επιχειρήσεις στην οικονομική κρίση, αλλά και στον έντονο ανταγωνισμό που αναπτύσσεται μεταξύ των εταιρειών για τη διεκδίκηση μεριδίου, σε μια αγορά που συρρικνώνεται διαρκώς.
Τα νέα τιμολόγια περιέχουν εκπτώσεις που ξεκινούν από 5% και φθάνουν έως και 15% και έχουν αρχίσει ήδη να εφαρμόζονται από τον Μάρτιο, παρά το γεγονός ότι από τον Ιούνιο ξεκινούν να ισχύουν τα νέα αυξημένα όρια στην αστική ευθύνη του αυτοκινήτου.
Τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου του 2012 δείχνουν συρρίκνωση κατά 7% του στόλου των ασφαλισμένων αυτοκινήτων σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011, περιορίζοντας τα αυτοκίνητα που είχαν ασφαλιστική κάλυψη στο τέλος Μαΐου στα 4,8 εκατομμύρια.
Η μείωση δεν ερμηνεύεται απαραίτητα ως αύξηση του αριθμού των ανασφάλιστων, καθώς αποδίδεται στον μεγάλο αριθμό των κατόχων οχημάτων που υποχρεώθηκαν να καταθέσουν τις πινακίδες τους. Σύμφωνα με στοιχεία από τις εφορίες, περίπου 400.000 κάτοχοι παρέδωσαν τα δύο τελευταία χρόνια τις πινακίδες των αυτοκινήτων τους, αδυνατώντας να ανταποκριθούν στη συντήρηση του Ι.Χ. τους.
Σύμφωνα με τις εταιρείες, η πολιτική συμπίεσης των τιμών στα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων είναι εφικτή μετά τη μείωση των αποζημιώσεων που κατέβαλε ο κλάδος το 2011 και τη βελτίωση του δείκτη ζημιών. Η οικονομική κρίση που συμπαρασύρει σε περιορισμένη χρήση του αυτοκινήτου έχει οδηγήσει σε βελτίωση των αποτελεσμάτων στον κλάδο και επιτρέπει τη διόρθωση των τιμολογίων
σε κατηγορίες ή περιοχές που εμφανίζουν θετικά τεχνικά αποτελέσματα. Σύμφωνα με τα στοιχεία
του 2011, το σύνολο των αποζημιώσεων για υλικές ζημιές και σωματικές βλάβες που κατέβαλαν
οι ασφαλιστικές εταιρείες μειώθηκε κατά 11% στα 693 εκατ. ευρώ από 783 εκατ. ευρώ το 2010.
Η μείωση προήλθε από τις μειωμένες κατά 22% αποζημιώσεις που καταβλήθηκαν για υλικές ζημιές, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 388 εκατ. ευρώ, αντισταθμίζοντας την αύξηση κατά 7% που σημείωσαν οι αποζημιώσεις για σωματικές βλάβες, το ύψος των οποίων ανήλθε στα 304 εκατ. ευρώ.
Η εφαρμογή παραμετρικής τιμολόγησης από μεγάλη μερίδα εταιρειών επιτρέπει τη συστηματική παρακολούθηση της συμπεριφοράς του αυτοκινήτου και δίνει τη δυνατότητα στην εταιρεία να παρεμβαίνει τιμολογιακά, ανάλογα με τον τύπο του αυτοκινήτου, τον τόπο διαμονής του οδηγού ή το επάγγελμα. Ετσι πολλές εταιρείες προχωρούν σε διορθώσεις τιμών σε συγκεκριμένες περιοχές που εμφανίζουν χαμηλό δείκτη ζημιών ή αντίστοιχα αυξάνουν το ποσοστό έκπτωσης όταν ένας οδηγός δεν προκαλέσει ατύχημα για ένα ικανό χρονικό διάστημα.
Η ισορροπία πάντως στον κλάδο αυτοκινήτου εξακολουθεί να παραμένει εύθραυστη, στον βαθμό που οι μειώσεις σημειώνονται ενόψει της νέας αύξησης στα κατώτατα όρια για την υποχρεωτική ασφάλιση της αστικής ευθύνης. Από την 1η Ιουνίου τα κατώτατα όρια διαμορφώνονται για τις σωματικές βλάβες στο 1 εκατ. ευρώ ανά θύμα και απεριόριστα ανά ατύχημα και στο 1 εκατ. ευρώ ανά ατύχημα για την ασφάλιση υλικών ζημιών.
Η εξέλιξη αυτή μπορεί να εκτινάξει τα ποσά των αποζημιώσεων που καταβάλλουν οι εταιρείες, ειδικά για τις περιπτώσεις που οδηγούνται στα δικαστήρια και οι οποίες απαιτούν χρόνο μέχρι την εκδίκασή τους και την έκδοση τελεσίδικων αποφάσεων.