Τα μέσα σταθερής τροχιάς παίζουν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στο Νέο Ρυθμιστικό σχέδιο για την Αθήνα. Εκτός από τις εκτεταμένες επεκτάσεις του Μετρό έχουν σχεδιαστεί και μία σειρά επεκτάσεων για το Τραμ προκειμένου να το βγάλουν από την σημερινή του ανυποληψία και να γίνει ένα πραγματικά βοηθητικό μέσο στην μετακίνηση της πόλης.
Οι επεκτάσεις όπως έχουν σχεδιαστεί είναι ιδιαίτερα πετυχημένες καθώς περνούν από σημαντικούς οδικούς άξονες αλλά και από πολύ πυκνοκατοικημένες περιοχές της πόλης εξασφαλίζοντας την εμπορική του επιτυχία αλλά και την περαιτέρω «έξωση» των λεωφορείων από μεγάλες διαδημοτικές διαδρομές.
Αυτή την εποχή η Αττικό Μετρό έχει ένα έργο Τραμ υπό κατασκευή από το Νέο Φάληρο στο κέντρο και το λιμάνι του Πειραιά που θεωρητικά θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2015. Ωστόσο τα επόμενα έργα που θα πάρουν σειρά έχουν πολύ μεγάλο ενδιφέρον καθώς θα μετατρέψουν το Τραμ σε βασικό μέσο μετακίνησης σε αρκετές περιοχές της πρωτεύουσας. Ας τα δούμε
1.Κλάδος Λ. Ποσειδώνος (στο Ελληνικό)- Λ. Βουλιαγμένης (Στ. Μετρό Αργυρούπολη) : μία εύκολη επέκταση καθώς δεν μπερδεύεται σε δρόμους με μεγάλη κίνηση ενώ είναι πολύ μικρή σε μήκος (περίπου 2χλμ).Η Αττικό Μετρό αναζητά κονδύλια για να την δημοπρατήσει.
2.Νέα γραμμή Πειραιάς-Κερατσίνι-Πέραμα. Οι μελέτες για αυτό το τμήμα έχουν ξεκινήσει και το μεγάλο ατού είναι η εξασφαλισμένη εμπορική επιτυχία καθώς θα περνά από πυκνοκατοικημένες περιοχές ενώ προβλέφθηκε ένα μέρος του να γίνει υπόγειο μετατρέποντας το σε «ελαφρύ Μετρό».
3. Σύνταγμα-Πανεπιστημίου-Πλ. Αιγύπτου-Άνω Πατήσια: ανήκει στο σχεδιασμό για την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου που είναι έτοιμη προς δημοπράτηση και θα το φέρει μέχρι την πλατεία Αιγύπτου. Τις μελέτες για να φτάσει μέσω Πατησίων στα Άνω Πατήσια χρηματοδοτεί το Ίδρυμα Ωνάση. Αυτό το έργο ίσως αποτελέσει την έκπληξη και το δούμε να δημοπρατείται πιο σύντομα από όσο φανταζόμαστε.
4.Επέκταση προς Καλλίπολη Πειραιά: Το έργο αυτό μπαίνει σε τροχιά μελετών με στόχο να υλοποιηθεί στην επόμενη προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ 2014-2020. Αμφίβολο να θα προλάβει να γίνει.
Εκτός από τα παραπάνω έχουμε και άλλα έργα Τραμ που είναι σχεδόν απίθανο να τα δούμε να παίρνουν χρηματοδότηση από το ΣΕΣ 2014-2020. Αποτελούν όμως τις επόμενες επιλογές μετά τα παραπάνω έργα. Τα έργα είναι:
1.Νέος κλάδος Σταθμός Λαρίσης- Νοσοκομείο Παίδων-Γουδί: ουσιαστικά μία νέα γραμμή η οποία ενώνει την «κάτω» Αθήνα με την «πάνω» Αθήνα ενώ εξυπηρετεί εκπαιδευτικά και νοσηλευτικά ιδρύματα.
2. Επεκτάσεις προς Καμίνια, Φρεατίδα: είναι μικρές επεκτάσεις (από 2 χλμ η καθεμία περίπου) που δίνουν την δυνατότητα πρόσβασης των χιλιάδων κατοίκων των περιοχών στο σύστημα μεταφορών του Τραμ και των υπολοίπων Μέσων Σταθερής Τροχιάς.
3.Κλάδος Τζιτζιφιές-Λ. Θησέως-Φιξ: μία νέα γραμμή η οποία εξυπηρετεί Μοσχάτο, Καλλιθέα μέσω της Θησέως και καταλήγει στο σταθμό Συγγρού-Φιξ. Μία πολύ σωστή εμπορική επένδυση.
Στόχος του Ρυθμιστικού είναι όχι μόνο η ευρεία επέκταση του Τραμ στην Αθήνα αλλά και η καταξίωση του ως μέσο μετακίνησης καθώς σήμερα θεωρείται «βραδυποριακός» και λανθασμένα συγκρίνεται με το Μετρό.
Η σύνδεση του με και άλλους σταθμούς Μετρό (Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο, Άνω Πατήσια, Σταθμός Λαρίσης, Αμπελόκηποι κλπ) θα τον μετατρέψει σε ένα πραγματικά τροφοδοτικό μέσο αλλά και ένα διαδημοτικό μέσο συγκοινωνίας.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com