Ποια μεγάλα έργα θα προκηρυχθούν το φθινόπωρο και ποια δρομολογούνται ως τα τέλη του έτους

Επτά μεγάλα και μεσαία τεχνικά έργα που αναμένεται να ξεπεράσουν τα 3 δις. ευρώ φέρνει η έλευση του Φθινοπώρου για τον κλάδο των κατασκευών που μπαίνει σε τροχιά…
εντατικής υλοποίησης των μεγάλων συμβάσεων παραχώρησης, ποντάροντας συγχρόνως σε μια νέα γενιά έργων που αναμένεται να έχουν δρομολογηθεί μέχρι τα τέλη του έτους.

Οι εργολάβοι έπειτα από μία μακρά περίοδο ισχνών αγελάδων δείχνουν σημάδια ανάκαμψης, όμως γόρδιος δεσμός εξακολουθεί να αποτελεί το θέμα της χρηματοδότησης των έργων τουλάχιστον για όσα πρόκειται να κατασκευαστούν με ΣΔΙΤ. Στην κατηγορία αυτή το μεγαλύτερο και πιο απαιτητικό έργο που υπολογίζεται να συγκεντρώσει ζωηρό διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον είναι το αεροδρόμιο Καστελίου, το κόστος του οποίου εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει συνολικά μαζί με τις απαλλοτριώσεις και τις παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο το 1,5 δισ. ευρώ. Κυβερνητικές πηγές σημειώνουν ότι κορυφαίες κατασκευαστικές εταιρείες έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για τα τεύχη δημοπράτησης και την πρόσβαση στα στοιχεία του έργου. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη τα τεύχη έχει παραλάβει η αφρόκρεμα των ελληνικών κατασκευαστικών όπως Ακτωρ, ΓΕΚ-Τέρνα, J&P Αβαξ και Μέτκα αλλά και η γαλλική Vinci.

Ωστόσο, οι καλά γνωρίζοντες τις διαδικασίες εκτιμούν ότι πίσω από τα σχήματα που θα διεκδικήσουν το έργο θα συμμετάσχει και πλήθος άλλων εταιρειών όπως η Bouygues, η Airport de Paris, η ισπανική ACS, και η Λατινοαμερικάνικη Corporación America ενώ είναι σαφές και εκδηλωμένο σε πολιτικό επίπεδο το ενδιαφέρον της κολοσσιαίας κρατικής China State Construction Engineering Corporation (CSCEC). Δεν αποκλείεται στα ίδια σχήματα να συμμετάσχουν equity funds ή ακόμη και συνταξιοδοτικά funds, τα οποία διεθνώς έχουν μπει για τα καλά στις συμβάσεις παραχώρησης.
Σε πορεία υλοποίησης μπαίνει ταυτόχρονα η πρώτη φάση της γραμμής 4 του μετρό από Γαλάτσι έως Ευαγγελισμό, που συζητείται την τελευταία πενταετία, η οποία θα εξυπηρετεί περί τους 250.000 επιβάτες ημερησίως. Το έργο, που υπολογίζεται να κοστίσει 920 εκ. ευρώ φαίνεται ότι έχει ξεμπλοκάρει από τα χρηματοδοτικά προβλήματα που αντιμετώπιζε στο παρελθόν μετά την ένταξή του από τον υπουργό Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοίδη, στο νέο ΕΣΠΑ εξασφαλίζοντας πόρους ύψους 450 εκ. ευρώ.

Οι υπόλοιποι πόροι θα καλυφθούν από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με το έργο να διαθέτει ώριμες μελέτες που το καθιστούν άμεσα υλοποιήσιμο.

Για τις 27 Σεπτεμβρίου έχει μεταθέσει το υπουργείο Υποδομών τον διαγωνισμό για την υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος που αναμένεται να αναδειχτεί σε νέα ¨Αττική Οδός” για τους εργολάβους. Ο λόγος είναι η αυξημένη επιβατική κίνηση της πορθμειακής γραμμής που την κατατάσσει δεύτερη σε όλη την Ευρώπη μετά τη γραμμή Ντόβερ – Καλέ, που ενώνει ακτοπλοϊκά την Αγγλία με τη Γαλλία. Πρόκειται για ένα «χρυσωρυχείο», γεγονός που μεταφράζεται σε μεγάλες εισπράξεις από τα μελλοντικά διόδια που θα τοποθετηθούν και αυτό καθιστά την παραχώρηση πολύ ελκυστική στους εργολάβους. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, το 2009 τα έσοδα των πλοίων από τα εισιτήρια ανήλθαν σε 33 εκατ. ευρώ (σήμερα που η κίνηση έχει αυξηθεί είναι πολύ περισσότερα) για μία διαδρομή περίπου 2,5 χλμ.

Εντός του Φθινοπώρου αναμένεται να τρέξει και ο διαγωνισμός για την μεγάλη ανάπλαση στο Φαληρικό όρμο. Πρόσφατα το ΥΠΕΚΑ υπέγραψε την απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, γεγονός που θέτει σε φάση πλήρους ωριμότητας την προκήρυξη του έργου που έγινε με σχέδια του Renzo Piano, με τη δωρεά του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος». Το σύνολο της επένδυσης θα φτάσει τα 230 εκατ. ευρώ, σαφώς “ψαλιδισμένη” από τους αρχικούς σχεδιασμούς που προέβλεπαν κόστος άνω των 350 εκ. ευρώ.

Οι πόροι για την χρηματοδότηση του έργου θα προέλθουν από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη 2014-2020 του ΥΠΕΚΑ με 110 εκατ. ευρώ, από το ΥΠΟΜΕΔΙ με 80 εκατ. ευρώ και από το νέο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής με 40 εκατ. ευρώ.

Η επόμενη σημαντική πρωτοβουλία της κυβέρνησης αφορά την ικανοποίηση αιτήματος του Ιδρύματος Νιάρχου για την επέκταση του τραμ από το κέντρο της πόλης στην περιοχή του Φαληρικού Δέλτα, όπου κατασκευάζει με δωρεά την Εθνική Βιβλιοθήκη και τη Λυρική Σκηνή. Στην Αττικό Μετρό, με παρέμβαση και του ίδιου του Πρωθυπουργού έχουν ήδη μελετήσει τις πιθανές λύσεις της χάραξης, με επικρατέστερη τη διέλευση του τραμ από τη λεωφόρου Συγγρού με δύο λωρίδες. Υπολογίζεται ότι το κόστος του έργου θα κυμανθεί από 70-80 εκατ. ευρώ, δαπάνη που θα καλυφθεί από την Αττικό Μετρό.

Με καθυστέρηση θα δημοπρατηθούν αντίστοιχα τα μεγάλα έργα της ανάπλασης της Πανεπιστημίου αλλά και της επέκτασης του Τράμ στην Πατησίων. Πριν από λίγες εβδομάδες στελέχη της Αττικό Μετρό, που θα προκηρύξει το έργο, δήλωναν ότι υπάρχει η θέληση από το υπουργείο Ανάπτυξης για να ξεμπλοκάρουν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες που έχουν εμφανιστεί. Τα έργα της Πανεπιστημίου θα υλοποιηθούν κατά ένα μέρος από πόρους του ΕΣΠΑ και κατά άλλο από το νέο Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (ΣΕΣ), απορροφώντας κονδύλια κάτω των 80 εκατ. ευρώ.

Της Μαριάννας Τζάννε
newmoney.gr

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο