Μέσα σε λίγα λεπτά θα μπορεί όποιος επιθυμεί από τον Νοέμβριο να ανοίξει την επιχείρησή του μέσω διαδικτύου, αποφεύγοντας το «τέρας» της γραφειοκρατίας.
Το 90% των δραστηριοτήτων στη χώρα μας και συγκεκριμένα επιχειρήσεις των κλάδων της μεταποίησης τροφίμων, του τουρισμού και της εστίασης δεν θα αδειοτούνται πριν ανοίξουν, αλλά οι επενδυτές απλά θα αναγγέλλουν σε μία ιστοσελίδα την έναρξη της εταιρείας.
Οι επιχειρήσεις των τριών κλάδων, σύμφωνα με το νέο σχέδιο της αδειοδοτικής διαδικασίας που παρουσιάζει η Ημερησία, θα είναι οι πρώτες που θα ανοίγουν μέσα σε λίγα λεπτά της ώρας.
Το σχέδιο έχει επεξεργαστεί ειδική ομάδα διαχείρισης έργου που αποτελείται από εκπροσώπους δώδεκα υπουργείων και επικεφαλής της είναι ο γενικός γραμματέας Βιομηχανίας Γιώργος Στεργίου.
O πρωθυπουργός ενημερώνεται απευθείας από τον κ. Στεργίου αλλά και τον σύμβουλό του που είναι και μέλος της ομάδας, Δημήτρη Πτωχό. H ειδική ομάδα συνεργάζεται και με την Παγκόσμια Tράπεζα, η οποία παρέχει την τεχνογνωσία της στο θέμα της απλούστευσης των διαδικασιών αδειοδότησης.
Σύμφωνα με πληροφορίες και προς εφαρμογή του πρόσφατα ψηφισθέντος νόμου 4262/2014, ετοιμάζονται αποφάσεις και Προεδρικά Διατάγματα, τα οποία θα εκδίδονται σταδιακά από τον Οκτώβριο και μεταξύ άλλων θα προβλέπουν τέσσερις κατηγορίες αδειοδότησης επιχειρήσεων.
H ομαδοποίηση έγινε σύμφωνα με τον βαθμό επικινδυνότητας των δραστηριοτήτων. Δηλαδή πόσο πιθανό είναι να συμβούν ατυχήματα και το εύρος των ζημιών που θα προκληθούν από αυτά.
Το «A» και το «Ω» αυτού του νέου μοντέλου είναι η δημιουργία ενός portal, όπου εκεί μέσα θα γίνονται όλες οι ενέργειες για την αδειοδότηση της επιχείρησης. O επενδυτής θα παρακολουθεί και την πορεία της αδειοδότησης.
Πώς θα ξεκινούν οι επιχειρηματικές δραστηριότητες
1. Aπλή αναγγελία έναρξης επιχείρησης μέσα από ηλεκτρονική ιστοσελίδα, η οποία θα είναι διασυνδεδεμένη και με το Γενικό Εμπορικό Μητρώο, όπου ηλεκτρονικά στήνεται η εταιρική μορφή. Σε αυτήν την κατηγορία θα υπάγονται απλές δραστηριότητες.
2. Ηλεκτρονική δήλωση αυτο-συμμόρφωσης. Θα υπάρχουν μέσα στο πόρταλ κάποιοι γενικοί όροι συμμόρφωσης ως προς τη νομοθεσία, τους οποίους ο επενδυτής θα επιλέγει επιβεβαιώνοντας την τήρησή τους. Mε τον τρόπο αυτό ο επιχειρηματίας αναλαμβάνει ο ίδιος την ευθύνη και άρα σε περίπτωση παραβίασης των κανόνων θα τιμωρείται.
3. Πιστοποίηση προδιαγραφών από τρίτο φορέα. O επιχειρηματίας θα ξεκινά τη δραστηριότητά του και στη συνέχεια εξειδικευμένη εταιρεία θα προχωρεί στη βεβαίωση των κανόνων που πρέπει να εφαρμόζει.
4. Eκ των προτέρων αδειοδότηση. Στις περιπτώσεις αυτές θα υπάγονται επιχειρήσεις που έχουν να κάνουν με την προστασία του δημοσίου συμφέροντος αλλά και με υψηλό βαθμό επικινδυνότητας. Για παράδειγμα εταιρείες εξόρυξης και διαχείρισης ορυκτού πλούτου, εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, μέσα μαζικής ενημέρωσης. Θα απαιτείται η αδειοδότηση πριν από την έναρξη της δραστηριότητας αλλά με προτυποποιημένο τρόπο που θα απλοποιεί τους χρόνους και τις διαδικασίες.
Tο σχέδιο της ομάδας είναι πολύ φιλόδοξο και οι συναντήσεις των μελών της αλλεπάλληλες, ενώ πολύ τακτικές είναι και οι επισκέψεις των εκπροσώπων της Παγκόσμιας Τράπεζας.
Πρώτος στόχος της ομάδας, ο οποίος υλοποιήθηκε, ήταν η πλήρης καταγραφή όλων των υφισταμένων διαδικασιών στην Eλλάδα. Αριθμούμε σήμερα, λοιπόν, 66 Nόμους, 32 Προεδρικά και Bασιλικά Διατάγματα, 82 Υπουργικές Αποφάσεις, 31 Eγκυκλίους και 6 Kανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης με άμεση εφαρμογή στην εθνική νομοθεσία.
Επόμενο βήμα στη διαδικασία αυτή είναι να εντοπιστούν και να εξαλειφθούν μέχρι τέλος Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους οι άδειες που είτε ρυθμίζονται πλήρως από Κανονισμούς της E.E., είτε αφορούν οικονομικές δραστηριότητες χαμηλού κινδύνου (quick wins).
H Παγκόσμια Τράπεζα προχώρησε σε μελέτη των πρακτικών που χρησιμοποιούνται σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως η Αυστρία, η Μεγάλη Βρετανία, η Γαλλία, η Πολωνία και η Ολλανδία, προκειμένου να εμπλουτίσει τη συζήτηση σχετικά με το τι χαρακτηριστικά περιλαμβάνει ένα αποτελεσματικό και αποδοτικό σύστημα αδειοδότησης των επενδύσεων.
H εξειδικευμένη ομάδα εμπειρογνωμόνων της Παγκόσμιας Τράπεζας συνεχίζει το έργο της, παρέχοντας τις αρχές και τα κριτήρια για την ταξινόμηση των οικονομικών δραστηριοτήτων στα επιμέρους επίπεδα κινδύνου (risk assessment).
Τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν γίνει πράγματι σημαντικές αλλαγές με σκοπό τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την προσέλκυση επενδύσεων στη χώρα. Παρ” όλες, ωστόσο, αυτές τις προσπάθειες (για παράδειγμα αναφέρεται ο ν. 3982/2011 σχετικά με την αδειοδότηση μεταποιητικών δραστηριοτήτων) συνεχίζει να υφίσταται ακόμα και σήμερα ένα καθεστώς εκ των προτέρων αδειοδότησης και διάσπαρτων κανόνων που ισχύουν για την άσκηση μιας οικονομικής δραστηριότητας, αποτελώντας σημαντικό παράγοντα για την αποθάρρυνση της δραστηριοποίησης επιχειρήσεων στην Ελλάδα.
Στην πραγματικότητα με το υφιστάμενο πλαίσιο οι δραστηριότητες αδειοδοτούνται απλά με συλλογή χαρτιών χωρίς καν να έχουν λειτουργήσει, ενώ ο εκ των υστέρων πιο σημαντικός έλεγχος ατονεί στην ιδέα ύπαρξης μιας άδειας.
Το σύστημα αυτό, ενώ είχε εισαχθεί για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος, μάλλον συμβάλλει εντέλει σε αυτό σε πολύ μικρό βαθμό.
Μάλιστα, φαίνεται τα βαριά αδειοδοτικά σχήματα να δημιουργούν προβλήματα στην ανάπτυξη νέων επιχειρήσεων και άρα να νοθεύουν τον υγιή ανταγωνισμό.
Σε πάρα πολλές περιοχές του κόσμου η εκ των προτέρων άδεια έχει πια εγκαταλειφθεί και το ίδιο συμβαίνει και στην Ευρώπη τα τελευταία είκοσι χρόνια, ενώ έχουν αναζητηθεί άλλοι τρόποι πιο ουσιαστικοί για να υπηρετήσουν τον σκοπό της προστασίας του υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος.
Στο νέο πλαίσιο που ισχύει πλέον και στην Ελλάδα από τον Μάιο (ν. 4262/2014) μπαίνει για πρώτη φορά η λογική ότι όλες οι οικονομικές δραστηριότητες, προτού αποφασιστεί η όποια αδειοδοτική τους διαδικασία, θα πρέπει να αξιολογηθούν με βάση το ρίσκο (ανάλυση κινδύνου).
Το ρίσκο αυτό αποτιμάται είτε με βάση την πιθανότητα επέλευσης ατυχήματος είτε με το εύρος ζημιών που θα προκαλείτο από αυτό.
Πηγή: «Ημερησία»