Πάει προς αναβολή η πλήρης εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου

Αναγκαστική παράταση για άγνωστο ακόμα χρονικό διάστημα, παίρνει η πλήρης λειτουργία του νέου ηλεκτρονικού εισιτηρίου στους σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, παρά τις αρχικές εξαγγελίες του υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη, για οριστική εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου την 1η Νοεμβρίου 2017.

Οι προσωποποιημένες ηλεκτρονικές κάρτες που έχουν διατεθεί μέχρι σήμερα, μόλις που ξεπέρασαν τις 100.000, ενώ για να λειτουργήσει πλήρως το σύστημα και να κλείσουν οι μπάρες όλων των σταθμών, όπως αρχικά είχε εξαγγείλει ο κ. Σπίρτζης, απαιτείται να εκδοθούν τουλάχιστον άλλες 250.000 προσωποποιημένες κάρτες (μηνιαίες, τριμηνιαίες, ετήσιες, επιβατών άνω των 65 και κάτω των 18 ετών κ.λ.π).

Πρόκειται για αριθμό εξαιρετικά μεγάλο, παρά τη σημερινή εξαγγελία του υπουργείου Μεταφορών για ενίσχυση με επιπλέον τερματικά-υπαλλήλους των υφιστάμενων 34 σημείων που εκδίδουν τις προσωποποιημένες κάρτες. Συγκεκριμένα, με περισσότερα σημεία έκδοσης καρτών ενισχύονται οι σταθμοί: Πειραιάς, Καλλιθέα, Συγγρού-Φιξ, Δάφνη, Δουκίσης Πλακεντίας, Ευαγγελισμός και Πανεπιστήμιο.

Στην προσπάθεια επιτάχυνσης των διαδικασιών, από εχθές το απόγευμα ξεκίνησε η αποστολή των πρώτων προσωποποιημένων καρτών σε όσους προτίμησαν τη διαδικασία έκδοσης με κατάθεση φακέλου και αποστολής με συστημένη επιστολή μέσω του ταχυδρομείου. Μέχρι στιγμής την εν λόγω διαδικασία έχουν επιλέξει πάνω από 10.000 επιβάτες.

Ωστόσο, το μεγαλύτερο από τα «αγκάθια» που καλούνται να αντιμετωπίσουν το υπουργείο Μεταφορών και ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ), είναι οι κάρτες «ελευθέρας» επιπλέον 250.000 δικαιούχων που ανήκουν σε τρεις κατηγορίες: Άνεργοι, ΑμΕΑ και εργαζόμενοι-υπάλληλοι των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων.

Για τις συγκεκριμένες κατηγορίες μετακινουμένων δεν έχει ξεκινήσει καν η έκδοση νέων καρτών, καθώς αναζητούνται ακόμα …τεχνικές λύσεις.

Οι μέχρι σήμερα 100.000 κάτοχοι προσωποποιημένων ATHENA.CARD μπορούν να επαναφορτίσουν τις κάρτες τους, δίχως να προσέλθουν στα εκδοτήρια των σταθμών, αλλά μέσω των αυτόματων μηχανημάτων που υπάρχουν στους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς, συμπεριλαμβανομένου του τραμ. Επίσης, μπορούν να κάνουν φόρτιση προσωποποιημένων καρτών και μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής του ΟΑΣΑ www.athenacard.gr .

Μια φορά δωρεάν… για πάντα δωρεάν

Το κυριότερο πρόβλημα εστιάζεται στο γεγονός ότι δεν έχει εξευρεθεί ασφαλής τρόπος για την αυτόματη ανάκληση του δικαιώματος των δωρεάν μετακινήσεων, π.χ όσων ανέργων βρίσκουν δουλειά, των εφέδρων στρατευσίμων που θα απολύονται από τις Ένοπλες Δυνάμεις, των φοιτητών που θα παύουν να έχουν τη φοιτητική ιδιότητα ή των ατόμων που δεν θα απεντάσσονται από τις κατηγορίες των ΑμΕΑ, με αποφάσεις των αρμοδίων ιατρικών επιτροπών.

Μέχρι σήμερα, οι δικαιούχοι των κατηγοριών αυτών προσκόμιζαν κάθε μήνα στα εκδοτήρια των καρτών τα απαραίτητα πιστοποιητικά που δικαιολογούσαν το «ελευθέρας» ή τη μετακίνησή τους με μειωμένο κόμιστρο. Τώρα, δεδομένου ότι τα δικαιολογητικά αυτά δεν θα μπορούν να ελέγχονται κάθε μήνα (η προσωποποιημένη κάρτα εκδίδεται άπαξ και στη συνέχεια θα επαναφορτίζεται από τον κάτοχό της χωρίς κάποιο άλλο έλεγχο), ελλοχεύει ο κίνδυνος καταστρατήγησης του δικαιώματος των δωρεάν μετακινήσεων.

Για να μη συμβεί αυτό, το ΑΣΣΚ θα πρέπει να διασυνδεθεί με τις βάσεις δεδομένων του ΟΑΕΔ (για τους ανέργους), των υπουργείων Εθνικής Άμυνας, Προστασίας του Πολίτη (για το προσωπικό των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων), Κοινωνικής Ασφάλισης (για τα ΑμΕΑ) κ.ο.κ, ώστε κάθε μεταβολή ως προς τους δικαιούχους, να εμφανίζεται on line στα συστήματα του ΟΑΣΑ. Τέτοια πρόβλεψη δεν υπάρχει μέχρι στιγμής και αναγκαστικά αναζητούνται άλλες λύσεις.

Το βέβαιο είναι ότι με τη συγκεκριμένη μεγάλη «εκκρεμότητα», εφόσον δεν υπάρξει σύντομα ασφαλής λύση, κάποιες πύλες στους σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου θα χρειαστεί να παραμένουν ανοιχτές, ενώ οι μετακινούμενοι άνεργοι, ΑμΕΑ και εργαζόμενοι-υπάλληλοι των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων, θα συνεχίσουν να μετακινούνται όπως και σήμερα με τη χάρτινη κάρτα, την οποία θα ανανεώνουν κάθε μήνα.

Επίσης, δεδομένου ότι το επιβατικό κοινό δεν έχει ενημερωθεί επαρκώς για τη λειτουργία του νέου συστήματος του ηλεκτρονικού εισιτηρίου (μόνο από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης), θεωρείται πιθανό οι πύλες των σταθμών με τις μπάρες, να κλείνουν σταδιακά.

Ήδη, η ταλαιπωρία των επιβατών για την προμήθεια προσωποποιημένων καρτών ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα εκδοτήρια της ΣΤΑ.ΣΥ, όπως αναφέρουν οι εργαζόμενοι της εταιρείας, θα συνεχιστεί για πολλές ημέρες ακόμα, καθώς μέχρι την καταληκτική ημερομηνία που είναι η 1η Νοεμβρίου θα πρέπει να εκδοθούν ακόμα περίπου 250.000. Άρα πρέπει, κατά μέσο όρο, να εκδίδονται 50.000 κάρτες ημερησίως.

Πέντε ώρες αναμονή

Στις περισσότερες περιπτώσεις η αναμονή στις ουρές ξεπερνά ήδη τις πέντε ώρες και τις επόμενες ημέρες που πλησιάζει η μέρα αποκλειστικής χρήσης της ηλεκτρονικής κάρτας, η αναμονή θα αυξηθεί πολύ περισσότερο.

Επίσης, μέχρι σήμερα δεν υπάρχει δυνατότητα έκδοσης απλού ηλεκτρονικού εισιτηρίου του 1,40 ευρώ, με αποτέλεσμα ο επιβάτης για μια απλή διαδρομή να πρέπει να εκδώσει πολλαπλό εισιτήριο αξίας 7 ευρώ!

Πάντως, το υπουργείο Μεταφορών, προσπαθώντας να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι συνεχίζεται με αυξανόμενους ρυθμούς η έκδοση προσωποποιημένων καρτών του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, και πως από αύριο τίθενται σε λειτουργία και πρόσθετα εκδοτήρια.

Σύμφωνα με το υπουργείο, περισσότεροι από 10.000 πολίτες εξυπηρετούνται ταχυδρομικά, ενώ μέχρι τώρα έχουν εκδοθεί συνολικά περισσότερες από 100 χιλιάδες προσωποποιημένες κάρτες.

Όσον αφορά τις κάρτες… δι΄ αλληλογραφίας, όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι της ΣΤΑΣΥ, μόλις τώρα ξεκίνησε η αποστολή από τα ΕΛΤΑ των πρώτων φακέλων, που είναι 1.200.

«Σε πέντε ημέρες θα προλάβουν να αποσταλούν άλλοι 9.800 φάκελοι;», αναρωτιέται το Σωματείο των εργαζομένων και προσθέτει: «Την 1η Νοεμβρίου η πλειονότητα των επιβατών που κατέθεσε φάκελο δεν θα έχει στα χέρια της καμία κάρτα».

Η διαδικασία για την προσωποποιημένη κάρτα

Η διαδικασία έκδοσης προσωποποιημένων καρτών με κατάθεση φακέλου από τους επιβάτες και αποστολής τους στη διεύθυνση επιλογής τους, διευκρινίζει το υπουργείο Μεταφορών, «αφορά όλους τους κατόχους μηνιαίων καρτών κανονικής τιμής, καθώς και τους επιβάτες άνω των 65 και κάτω των 18 ετών, που διαθέτουν μηνιαία κάρτα εντός του 2017». Δηλαδή, δεν αφορά τις κατηγορίες των ανέργων, των ΑμΕΑ και των υπαλλήλων-στρατευσίμων των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων.

Υπενθυμίζεται, ότι η διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί στην περίπτωση αυτή είναι η εξής:

ΒΗΜΑ 1. Προετοιμασία φακέλου μεγέθους Α4 με τα ακόλουθα στοιχεία:

* Φωτοτυπία της υπάρχουσας μηνιαίας κάρτας με μηνιαίο κουπόνι (έτους 2017)

* Φωτοτυπία εγγράφου που πιστοποιεί τον αριθμό ΑΜΚΑ

* Πρόσφατη φωτογραφία τύπου διαβατηρίου ή ταυτότητας

* Εκτύπωση του Εντύπου Προσωποποίησης με QR Code από το www.athenacard.gr

ΒΗΜΑ 2. Αναγραφή στοιχείων στο φάκελο.

Στο φάκελο, αναγράφονται συγκεκριμένα τα εξής στοιχεία:

Όνομα, Επώνυμο, Διεύθυνση όπου θα αποσταλεί η προσωποποιημένη κάρτα (οδός, αριθμός, περιοχή, Τ.Κ)

ΒΗΜΑ 3. Ο φάκελος παραδίδεται ανοικτός, σε οποιοδήποτε σταθμό των γραμμών 1,2,3 του Μετρό, χωρίς αναμονή για την έκδοση της κάρτας. Η παράδοση του ανοικτού φακέλου γίνεται σε όλους τους σταθμούς του Μετρό (σε προκαθορισμένα σημεία με ειδική σήμανση).

ΒΗΜΑ 4. Αποστολή του φακέλου στη διεύθυνση επιλογής των επιβατών.

Ο φάκελος με την προσωποποιημένη κάρτα χωρίς κόμιστρο και τα λοιπά στοιχεία, αποστέλλονται ταχυδρομικά στην διεύθυνση που αναγράφηκε στο φάκελο. Ο φάκελος παραδίδεται ως συστημένη επιστολή στον παραλήπτη.

ΒΗΜΑ 5. Φόρτιση προσωποποιημένης κάρτας με προϊόντα κομίστρου.

Η προσωποποιημένη κάρτα δεν είναι φορτισμένη με κόμιστρο.

Οι επιβάτες πηγαίνουν σε οποιοδήποτε Αυτόματο Μηχάνημα Επαναφόρτισης Καρτών (ΑΜΕΚ) των γραμμών 1,2 και 3 και στις στάσεις του Τραμ της ΣΤΑΣΥ ή στα εκδοτήρια της ΟΣΥ ή και στην ιστοσελίδα www.athenacard.gr και φορτίζουν την προσωποποιημένη κάρτα με όποιο προϊόν επιθυμούν, σύμφωνα με οδηγίες που εσωκλείονται στον φάκελο που τους αποστέλλεται.

Κώστας Ντελέζος

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο